Синодът на Българската православна църква (БПЦ) е решил парафинените свещи да се сменят с восъчни. Те обаче са около два пъти по-скъпи.
Cвещите от восък са бели, не омекват и горят дълго, без да пушат, което ще спре опушването на църковните изображения и ще запази стенописите, мотивират се от Църквата, предаде БНТ.
Производството на свещи от парафин обаче няма да спре.
По непотвърдена информация годишно БПЦ събира малко над 14 милиона лева от продажбата на свещи. По устав само една четвърт от тях остават за храмовете, а другите пари отиват към синода за заплати.
С Постановление на Министерския съвет от 22.01.1954 г. държавата дава право единствено на БПЦ да произвежда и продава свещи за църковна употреба.
Започналият през 90-те години разкол, който постави под съмнение легитимността на Патриарх Максим, раздели църквата и по въпроса с църковните свещи.
През 1992 г. разколниците, водени от алтернативния патрирах Пимен, завземат сградата на Светия Синод и на свещоливницата в столичният кв. „Илиянци”.
Така „официалната” църква остава без свещоливница.
Синодът на патрирах Макдим започва производство на църковни свещи на други две места – в пловдивска и неврокопска епархии. В Хаджидимовският манастир монаси и послушници работели на три смени всеки ден, за да смогнат с количествата.
С края на разкола през юли 2004 г. свещоливницата в „Илиянци” бе отнета от алтернативните духовници, която я управляха 12 години.
Така тя остава единственото място у нас, където се произвеждат свещи за църковни нужди.
Производството на свещи от парафин обаче няма да спре.
По непотвърдена информация годишно БПЦ събира малко над 14 милиона лева от продажбата на свещи. По устав само една четвърт от тях остават за храмовете, а другите пари отиват към синода за заплати.
С Постановление на Министерския съвет от 22.01.1954 г. държавата дава право единствено на БПЦ да произвежда и продава свещи за църковна употреба.
Започналият през 90-те години разкол, който постави под съмнение легитимността на Патриарх Максим, раздели църквата и по въпроса с църковните свещи.
През 1992 г. разколниците, водени от алтернативния патрирах Пимен, завземат сградата на Светия Синод и на свещоливницата в столичният кв. „Илиянци”.
Така „официалната” църква остава без свещоливница.
Синодът на патрирах Макдим започва производство на църковни свещи на други две места – в пловдивска и неврокопска епархии. В Хаджидимовският манастир монаси и послушници работели на три смени всеки ден, за да смогнат с количествата.
С края на разкола през юли 2004 г. свещоливницата в „Илиянци” бе отнета от алтернативните духовници, която я управляха 12 години.
Така тя остава единственото място у нас, където се произвеждат свещи за църковни нужди.
Източник: dir.bg