Гълъб Бочуков |
Театърът в Кърджали е пред колапс, телефоните са прекъснати, а утре се очаква да спре и електрозахранването, предаде кореспондентът на БГНЕС за региона.
Несигурност и неяснота за бъдещето на институцията, както и на всеки от артистите и техническия персонал, такива са притесненията в сградата на театъра. В нея работят три трупи – драматични актьори, музикално-естрадна и кукленици. Драматичната ситуация и страховете обхванаха артистите веднага след дисциплинарното уволнение на предишния директор Димо Димов. По време на управлението му не е имало забавяне или неизплащане на заплатите, но пък трупите на Кърджали са оставали в анонимност заради нищожния брой на зрителите. „Намаляха спектаклите, публиката се стопи, бюджетът се определя именно на тази база, а ние продължавахме да си вземаме парите. Бяхме сигурни, че ще дойде моментът на катастрофата. Но той ни успокояваше, че в министерството били уведомени и сме имали отсрочка. Наясно сме, че цялостната картина в страната няма как да не рефлектира и върху нашия театър“, коментира пред БГНЕС актрисата и синдикален председател на САБ Божана Варадинова. Тя работи в Кърджали вече 33-а година. Най-ниската заплата е в рамките на минималната за страната, актьорите получават 600 лева, които не са актуализирани от 2007 г. Младите започват с 400 лева. През всичкото време се работи по нови продукти, но репетициите не се считат за работа, може да репетираш и 4 месеца, но само последните 10 дни се признават като отработени, уточни Варадинова. През годината, в която театърът се е сривал с неизпълнението на методиката за броя зрители и билети, минусите са се трупали един след друг. Първото тримесечие на тази година е приключено отново на минус, но заплатите са преведени авансово, без на практика да са заработени. Причината според работещите е лошият мениджмънт. „Творческите и техническите екипи никога не са бездействали, продуктите са налице, а сега излиза така, че ние сами сме си причинили катастрофата. Сега тръгнаха и слухове, че театърът ще бъде закрит. В пълно неведение сме, не знаем какво ще се прави и с нас, всеки трепери под страх от уволнение“, посочи актрисата. Миналия четвъртък съюзната организация е изпратила писмо в Министерството на културата с настояване в Кърджали да пристигне експерт, който да разясни ситуацията и да им покаже изхода от нея, както и да получат гаранция за бъдещето.
„Ние сме си виновни, престъпили сме всички правила, разходите надвишават бюджета. Не може да имаш 29 000 лева за месеца, а да харчиш 42 000 лева. Преразходът е със 134 000 лева само за работни заплати, не е съобразен и със задължителното орязване с 25 % на разходите“. Това каза пред БГНЕС временно изпълняващият длъжността директор на театъра Гълъб Бочуков, актьор и режисьор. Все пак има и оптимистична нотка – от началото на април той е поел временно поста и е активизирал дейността на трупите така, че за второто тримесечие да бъде спазена методиката на финансирането и фондът за заплатите да бъде коригиран в тяхна полза. Инспекторатът на министерството е пратил ревизори, проверката продължава както в Кърджали, така и в Оперния и драматичния театри в Бургас и Благоевград, които са затънали финансово. Според Бочуков, въпреки наличието на три работещи трупи в театъра, щат от 100 души е твърде голям и е наложително свиването му. В момента вече работят 82 души, наложило се с колеги от София да се разделят. Има неизплатени хонорари още от миналия юни. Три са заглавията, които сега могат да се продават – „Последната нощ на Сократ“, „Слънчеви момчета“ и „Бояджията“. Днес театърът гостува в Бургас, предстоят турнета в Стара Загора, Хасково, неотдавна са минали представленията в София, Исперих и Шумен. „Това е реализацията само от началото на април и ако така работим, до края на годината ще се оттласнем от дъното. Необходимо е обаче да лавираме с фонда за работните заплати, предложих на колегите да минем на 4-часов работен ден, но това не се прие. А няма как да спрем преразхода по това перо“, уточни Бочуков. В момента се планира и репетира репертоарът за септември. Артистите очакват и потвърждение за участие в „Аполония“. През юни на гастрол пристига Бургаската опера с „Цигански барон“, установени са разменни отношения на спектакли със Стара Загора и Сливен. Формулата е проста – какво си изработим като брой зрители, това ни дотира държавата, сега със свръх-усилия достигаме 4 000 души в залите, допълва директорът. Театърът има и проект за газифициране, подписан е изгоден договор за разсрочено плащане с фирмата-изпълнител, но парите още ги няма. А с такова отопление зимните месеци няма да бъдат мъртви, макар репетициите да не са спирали в студената сграда. Необходимо е да се направят ремонти и на жилищата за артистите. Партида за ток все още се води на името на режисьора Константин Каменов, който е покойник поне от 20 г., а там са натрупани и неизплатени сметки. „Надеждата ми е да убедя колегите за компромис, макар те да не са виновни за тази ситуация. Сега се молим за 1 800 лева да не ни спрат тока утре, чудим се с какви пари да платим нафтата на автобуса за турнетата. Не са малко парите за театъра, това са обществени средства и някой трябва да ги управлява и разходва разумно. Най-лесното е да закриеш институцията. Имаше случаи на безразборни и неадекватни роднински назначения, както и на странни договори, не разбирам как може да крадеш от хляба на хората си и да ги гледаш в очите“, коментира Гълъб Бочуков. Той признава, че за тези близо 2 месеца, откакто е временно на поста, още не е успял да навлезе напълно в детайлите на батака. „По-важното е да се играят представления и трупите ни да излязат от дълбоката анонимност, потънали сме, но непременно трябва да изплуваме. За последния сезон сме отработили над 18 постановки, но реално продаваме 3. Не можем да приключим и сезона, защото нямаме пари за отпуските, още не зная в какъв екип ще останем на работа през лятото“, казва временният директор на театъра. Надеждата му е, че с добри показатели кризата ще остане в миналото./БГНЕС