С разрастването на международния тероризъм и свързването му с исляма като религия от световни медии,като,че ли привикнахме с ислямофобията. Тя е насочена,както към ортодоксалния сунизъм, така и към шиизма и неговите течения. Проблемът е,че освен в речите на определени политици ,ислямофобията се прокарва и чрез наукообразни статии,в много от случаите анонимни. Те лесно заобикалят бдителното око на редактора, защото съдържат декларативна толерантност.
Позволявам си да взема отношение, защото в толератния към мюсюлманската общност в Кърджалийска област, вестник “Нов живот“ бе препечатана статия под наслов „Алианите-кои са те и какво знаем за тях?“.Тя предизвика реакция у местната алианска общност.В нея под формата на откровени фалшификации има стремеж да се направят внушения,излизащи извън рамките на добрия тон и етно-религиозна толерантност.
Правя го и за това,защото хората в Кърджалийско, независимо от етнос и религия са изключително толерантни помежду си.Познаването на другия е едно от условията за тази толерантност.
Първото невярна твърдение в статията е,че алевизмът е секта.Както според самите алевити,така и според научната общност става дума за направление в шиизма,получило началото си от ордена бабаие през ХII в.То е разпространено в Мала Азия,Иран,Азербайджан,Балканите.През ХIII в. се развива и ордена на бекташите, който намира здрави корени в Йеничерския корпус. Алианите никога не са се разграничавали от исляма. Нещо повече, те винаги са живеели с убеждението, че до където стигнат техните проповедници, там ще достигне и войската на султана.И днес алевитската общнест в България не се самоопределя и регистрира като самостоятелно вероизповедание.Имотите й са под юрисдикцията на Главно мюфтийство. Проблемът е много сходен с този на протестанските деноминации, които бяха обявени за секти в първите години на демокрация в страната ни. След няколко съдебни дела протестанските църкви получиха своята регистрация и медиите престанаха да ги наричат секти.
Невярно е и твърдението, че алианите се наричат казълбаши т.е. червеноглави,защото носели червени кърпи.Става въпрос за шапките на воините на алианската войска на шейх Хайдар,които през XVI в. са имали дванадесет пурпурни ивици,колкото е броят на шиитските имами. Те сами са се наричали червеноглави и понятието в един период от време е имало значението на етноним.
Заигравайки на чувствителността на българския читател, анонимният религиовед твърди,че основният празник за алианите не е Навруз, а е Хъдърлез-Гергьовден по времето на който освен български обичаи ,те имали и наричане на нишани.Авторът твърди,че момите купували нови обувки и ги поставяли в специален съд.Момците бъркали с пръчка и на чиято мома извадели обувката с нея „трябвало да бъдат“.Твърдението е откровена лъжа.Още в 9 век при възникването на първите течения в шиизма недоброжелатели сътворяват тези измислици. Такива подмятания има за алуитите в Сирия и дори за друзите в Ливан.В същност се цели да се вмени на алианите кръвосмешение, поради затвореността на общността.В действителност алианската общност се отличава с изключително здрав морал, който не е подвластен на демографските процеси на съвременното общество, довели да разпад на патриархалните нрави.
Твърди се също,че алианите почитат наравно Пророка Мохамед и зет му Хазрети /Свети/ Али.И това не е вярно. Али няма статута на пророк. Той е признат за първият мюсюлманин, приел исляма от Мохамед и най-изявеният воин в опазването на вярата.
Неверно е и твърдението , че алианите са дуалисти. Това се разминава с основите на алевизма, в които е заложена любовта към бога ,а от там и към човека. По- скоро става дума за пантеизъм, отколкото за дуализъм,сочат познавачите на проблема.
И накрая ще посочим,че алианите бавно, но безвъзвратно се отварят към своите съседи и приятели.Доказателство за това е ,че те ме допуснаха да направя своето изледване под наслов „Хора на истината“.В него се развенчава още едно твърдение на анонимния религиовед-че Демир Баба е основното теке на общността в страната.Най-старите и тачени обители на алианите са в Източните Родопи. Затова и интересът към тях тук е изключително голям,както и добраномереността към общността им от християни и сунити.
Самите алиани не са безучастни към опити на псевдоучени да прокарват обидни за тях тези.От неправителственото сдружение „Джем Южна България“ коментираха,че подобни публикации целят противопоставянето на етнически и религиозни общности в страната.Те се чувстват дълбоко обидени и призовават медиите да бъдат внимателни,към анонимни статии с претенции за научност.
Георги Кулов