ВНИМАНИЕ! Текстът може да съдържа спойлери.
„Кой уби Елена?“ е въпросът, който шест седмици държа зрителите пред екрана в опит да разплете драмата в „Отмяната“ на НВО. Сериалът с Хю Грант и Никол Кидман е поредната успешна продукция на телевизионния канал, която се очаква да генерира номинации за големи награди.
Шестте епизода по романа „Трябваше да знаеш“ (2014) на Джийн Корелиц трябваше да тръгнат през май, но премиерата бе отложена заради коронавирусната пандемия и първият епизод бе достъпен на 25 октомври. В началото, разбира се, вниманието бе привлечено от актьорския състав – Никол Кидман, Хю Грант, Доналд Съдърланд… Но загадката бързо зае умовете на зрителите, започна обсъждане в социалните врежи, където валяха теории и предположения. Според някои експерти това е допринесло за популярността на сериала, който в противен случай едва ли би предизвикал такъв фурор. Тихият есенен сезон, в който не само филмовите, но и телевизионните продукции са малко, се оказа подходяща среда за „Отмяната“.
Сюжетът проследява съдбата на Грейс (Кидман). Тя е психотерапевт с успешна кариера, убедена е, че живее така, както винаги е мечтала – отдаден съпруг (Грант) и малък син, който посещава елитно нюйоркско частно училище. Но една вечер преобръща живота ѝ. Медиите съобщават за бруталната смърт на една майка и изчезването на един баща. Докато полицаите разследват случая, в семейството се настанява подозрението, а в лицето на любящия си съпруг Грейс открива човек с неподозирани от нея тайни. Перфектният ѝ живот започва да се разпада.
Хората, създали сериала, имат изключителен опит – сценарист и шоурънър е Дейвид Кели, част от екипа на „Големите малки лъжи“ и „Али Макбийл“, както и на няколко американски криминални сериали. Режисьор е Сузане Биер, носителка на „Оскар“, „Златен глобус“ и „Еми“, позната със суперуспешния филм „Кутия за птици“ и сериала „Нощният управител“. Двамата са и изпълнителни продуценти на „Отмяната“ заедно с Кидман.
Последният епизод на драмата бе наличен в НВО Go вечерта на 30 ноември и предизвика много полярни реакции и предимно негативни реакции сред критиката. Публиката му дава 71% одобрение в специализирания сайт „Ротън томатоус“, а мнението на критиците е 74% позитивно.
Сред разочарованите е Луси Манган, телевизионният критик на „Гардиън По думите ѝ, „Отмяната“ е подходящо заглавие за 2020 г., защото е пореден „урок за ценноста на ниските очаквания“.
„Колкото и идентичността на убиеца да предизвика разочарование, не съм тук за да споделям спойлери от такава величина – пише критичката. – Но нека просто кажем, че всичко се разпадна в този последен епизод. Лекото и ефирното се превърна в глупаво, мрачното се превърна в сладникаво. Напрежението се разпръсна в недоумение. А онова, което смятам, че трябваше да се превърне в истинския и неочакван обрат, включващ свидетел измамник, се провали, и се превърна в незадоволително обстоятелство.“
Но все пак има и нещо „позитивно“, отбелязва Манган – сериалът поне е само 6 епизода, а не 12 или 24. Колкото до наградния сезон, нейното предположение е, че дори и самият сериал да не се увенчае с успеха на „Еми“, статуетка ще отиде поне при Нома Думезвени за ролята на адвокат Хейли Фицджералд.
„Колкото до останалите от нас, просто трябва да запомним – ниските очаквания са ключът към щастието“, обобщава тя.
Недоволен е и Иймън де Паор от „Индипендънт“, който казва, че сериалът е добър, но разчита на трикове и на мистериозната усмивка на Хю Грант. Критикът дава само 2 от 5 звезди на финалния епизод с аргумента, че превръща продукцията в „блудкав трилър“.
Джуди Бърман от „Тайм“ е на мнение, че сериалът е „предал публиката си“.
„Отмяната“ просто подцени публиката – пише критичката. – Но ние останахме достатъчно трезви на финала, за да се абстрахираме от привързаността си към популярните актьори и да разсъждаваме върху своите интерпретации за персонажите, които въплъщават. Дори когато същите тези персонажи изглеждат глупави и безлично написани, въпреки силните изпълнения на двамата главни актьори.“
Последният епизод не може да разруши това, което сериалът е създал в предишните, смята критикът Скот Брайън в Би Би Си.
„Намираме се в такъв момент от телевизионната история, в който холивудските знаменитости получават много, много пари, за да участват в големи и лъскави телевизионни драми, но това крие риск продукцията да стане раздута, надявайки се само на популярността на актьорите – пише Брайън. – Щастлив съм да кажа, че „Отмяната“ не пада в този капан. Има обрати и изненади, които те държат прикован към екрана. Постоянно се питаш какво ще направят персонажите след това. Точно когато си мислиш, че знаеш накъде върви наративът, сюжетът те плесва в лицето и те отвежда в съвсем различна посока.“